تبلیغ نویسی پیشرفته بهارسئو

تبلیغ نویسی پیشرفته

یکی از اصلی‌ترین دلایل ورشکستگی بعضی از شرکت‌ها، کارخانجات و مؤسسات یا افرادی که محصولی را به فروش می‌رسانند، عدم استفاده درست و نامناسب از تبلیغ نویسی و تبلیغات است، بله درست متوجه شدید تبلیغات.

امروزه تبلیغات جایگاه بسیار مهمی با درآمد و پیشرفت یک شرکت دارد. با یک تبلیغ می‌توانید یک اثر ماندگار ایجاد کنید و همیشه در ذهن مخاطب باشید یا با همان تبلیغ به یک فرد منفور شوید و اعتماد مشتریان خود را از دست بدهید. مجموعه بهارسئو شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کند.

در ادامه قرار است با مباحث زیر آشنا شویم:

  • تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتنگ چیست؟
  • Copy Right یا Copy write ؟
  • کپی رایتنیگ کیست؟
  • تفاوت محتوانویس با تبلیغ نویس در چیست؟
  • تبلیغ نویس باید از چه مهارت‌هایی برخوردار باشد؟
  • انواع تبلیغ‌نویسی‌ها کدام‌اند؟
  • چگونه یک تبلیغ نویس حرفه‌ای بنویسیم؟

تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

تبلیغ‌نویسی همان عبارت فارسی شده کپی رایتینگ copywriting است و به محتوایی که با فقط باهدف فروش نوشته می‌شود تبلیغ‌نویسی می‌گویند. اصولاً این محتواها باید متشکل از متن‌های بسیار جذاب و متقاعدکننده باشد تا مخاطب را مجاب به انجام کاری وادارد.

آن کار می‌‌تواند آشنایی با یک محصول خاص یا معرفی یک برند، شرکت در یک دوره آموزشی و از همه مهم‌تر ایجاد حس نیاز و اشتیاق در مخاطب برای خرید یک محصول است.

تبلیغ نویسی بهارسئو

Right یا Copy write؟

در زبان فارسی کلمه‌های (Copy Right) و (Copy write) هر دو به یک صورت تلفظ می‌شوند، اما باید در نظر داشت که معنای آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

Copy Right: به معنای حق تکثیر و حق نشر یا همان حق کپی است که مجموعه‌ای از حقوق ناشر یا صاحب اثر را شامل می‌شود که در صورت عدم رعایت و کپی‌کردن آن اثر، به صاحب اثر این حق را می‌دهد که بتواند از آثار خود حفاظت کرده و به‌صورت رسمی شکایت کند.

Copy write: همان تبلیغ نویس است که در مورد آن به‌صورت اختصاصی صحبت خواهیم کرد.

تبلیغ نویس یا کپی رایتنیگ کیست؟

تبلیغ‌نویسی یک نوع هنر است به همین خاطر به کسی باتکیه‌ بر هنرهای خود و همچنین دانش بازاریابی و روان‌شناسی فروش، متنی جذاب، متقاعدکننده اما ساده برای مخاطب هدف خودنوشت را کپی رایتینگ می‌گویند.

یکی از مهم‌ترین رکن‌هایی که به یک فروشنده و یا مذاکره‌کننده کمک می‌کند تا فروش بیشتر داشته باشد و مخاطب خود را راحت‌تر ترغیب به خرید کند زبان بدن است، اما یک تبلیغ نویس که در سوشال‌مدیا یا وب‌سایت‌ها و … فعالیت می‌کند باید مهارت و هنر فردی بالایی داشته باشد تا بتواند از کلمات جادو بسازد و احساس خریدار را برانگیزد تا بتواند به‌خوبی بفروشد، به همین دلیل گاهی اوقات از تبلیغ نویس به‌عنوان فروشنده نویسنده نیز یاد می‌شود.

تفاوت محتوانویس با تبلیغ نویس در چیست؟

آیا محتوانویس همان تبلیغ نویس است؟ با این‌که هر دو شغل مشابه ای دارند؛ اما با صراحت می‌توان گفت خیر، چرا که وظیفه محتوانویس فقط و فقط نوشتن یک متن در مورد یک موضوع یا مقاله است. اگر بخواهیم محتوانویسی را در دستهٔ تبلیغ‌نویسی قرار دهیم آن‌وقت همه دانشجویانی که پایان‌نامه نوشته‌اند را هم باید تبلیغ نویس بدانیم.

درصورتی‌که وظیفه تبلیغ نویس علاوه بر نوشتن، جمع‌آوری اطلاعات در مورد یک محصول، تحلیل بازار و آنالیز رفتاری مخاطبان و بررسی علایق و نیازهای آن‌ها است. تبلیغ نویس بعد از جمع‌آوری تمامی این اطلاعات باید متنی جذاب و تأثیرگذار تولید کند تا هم بتواند محصول را به‌خوبی معرفی کند هم محصول را به فروش برساند. تبلیغ‌نویسی را می‌توان نوعی محتوانویسی به‌حساب آورد، اما به‌هیچ‌وجه محتوانویسی را نمی‌توان جزء دسته تبلیغ‌نویسی دانست.

به نظر شما اگر از یک نویسنده بخواهیم که در مورد یک ماشین محتوایی را بنویسد چه مطلبی خواهد نوشت؟

احتمالاً به این موضوع پرداخت که این ماشین توسط یک شرکت یا شخصی اختراع و تولید شده است و از آن در رنگ‌هایی متفاوتی وجود دارد و شما می‌توانید سفر لذت بخشی را با آن تجربه کنید و در نهایت به موضوع قیمت آن بپردازد.

اما اگر از شما بخواهند که درباره آن ماشین یک تبلیغ بنویسید شما چه خواهید نوشت؟

احتمالاً چنین جملاتی به ذهن شما خطور کند که:

ماشینی هست در شکل و رنگ خاص

ماشینی هست که فوق‌العاده کم‌مصرف

ماشینی هست با امکاناتی فراوان

ماشینی هست که امنیت بسیار بالایی دارد

فرمان یا اتاق این ماشین توسط شخص خاصی طراحی شده است

و …

اما زمانی که کارخانه رولز رویس از دیوید اوگیلوی، پدر تبلیغ نویس جهان درخواست کرد که برای آن‌ها تبلیغی بنویسد، او بعدازاین که چندین بار خودرو را تست کرد و شروع به نکته‌برداری از ویژگی‌های خودرو کرد این‌گونه نوشت:

در سرعت 60 مایل بر ساعت، بلندترین صدایی که داخل رولز رویس می‌شنوید، صدای «تیک‌تاک» ساعتتان است.

در آن زمان مردم علاقه خاصی به ساعت‌های جیبی کلاسیک داشتند و دیوید با بهره‌گیری از علایق مردم و تلفیق آن با ویژگی‌های ماشین باعث شد که رولز رویش فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند و اثر تبلیغاتی خود را تا به الان ماندگار کند.

رولز رویس و تبلیغ نویسی آن

تبلیغ نویس باید از چه مهارت‌هایی برخوردار باشد؟

تا اینجا به‌خوبی با تعریف تبلیغ‌نویسی و تفاوت آن با محتوانویس آشنا شدیم، حال می‌خواهیم با مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که یک تبلیغ نویس باید از آن برخوردار باشد آشنا شویم.

مهارت نوشتن

ساده‌ترین مهارتی که یک تبلیغ نویس باید داشته باشد مهارت نوشتن است، تا زمانی که از این مهارت برخوردار نباشید نباید انتظار داشته باشید که بتوانید تبلیغ نویس شوید.

البته این نوشتن کمی متفاوت با نوشتن‌های دیگر است، یعنی شما باید یک سبک نوشتاری منعطف و سازگار با شرایط داشته باشید که بتوانید با برندها و شرکت‌های مختلف هماهنگ شوید.

ممکن است یک روز تبلیغات یک بیلبورد بنویسید یا یک متن تبلیغاتی در وب‌سایت یا یک تبلیغات محصول در اینستاگرام یا شبکه‌های مجازی یا نوشتن یک ایمیل تبلیغاتی.

توانایی معرفی محصول به شیوه جذاب و دلربا

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌ها توانایی معرفی برند و ویژگی‌های محصول با استفاده از هنر فردی و تکنیک‌های به‌روز تبلیغاتی است. یعنی بتواند کلمات را جادو کند و توضیح جذابی برای محصول ارائه دهد.

اگر بخواهیم به شیوه دیگری به این موضوع نگاه کنیم باید به شما بگوییم که در اصل باید این کلمات باشند که به فروش می‌رسند نه محصول. محتوایی که یک تبلیغ نویس باید بنویسد باید خیلی خلاصه و کمتر از نوشتار نویسنده باشد که این همان هنر فردی تبلیغ نویس است.

بررسی و تحلیل مخاطبین هدف

این یک امر بدیهی و مشخص است که یک تبلیغ نویس باید توانایی شناخت کافی از مخاطبین محصول خود داشته باشد. به طور مثال اگر شما قصد معرفی یک محصول آموزشی دررابطه‌با کنکور دارید باید دانش‌آموزان کنکوری و کسانی که موفق به قبول‌شدن در دانشگاه نشدند را هدف قرار دهید.

یا اگر محصول آموزشی سئو مارکتینگ و فروش در وب‌سایت‌ها است پس باید مخاطبانتان هم مدیران و صاحبان کسب‌وکار باشند نه محصل‌ها. پس قبل از شروع‌کردن به تبلیغ‌نویسی باید مخاطب و نیازهای او را بشناسیم. باید بدانیم که مخاطب ما در کدام دسته از سنین قرار دارد؟ علایق آن‌ها چیست؟ در کدام دسته قرار می‌گیرند؟ محصل؟ خانه‌دار؟ صاحب کسب‌وکار؟ در چه شرایطی مالی قرار دارند؟

عنوان‌نویسی

اگر کمی دقت کرده باشید دنیای ما به تبلیغات گره‌خورده است و هر روز با تبلیغات زیادی روبه‌رو می‌شویم، در مسیر رفت‌وآمد با انواع بیلبورد تبلیغاتی یا دیوارهایی پر از اعلامیه، در خانه با تبلیغات تلویزیون، و بیشترین تبلیغاتی که با آن برخورد می‌کنیم تبلیغات در فضاهای مجازی هستند.

به همین دلیل مردم دیگر علاقه‌ای به آن‌ها نشان نمی‌دهند و سریع از آن‌ها می‌گذرند ما دراین‌بین برخی از چیزها باعث می‌شود که بعضی‌اوقات توجه مخاطبان را به خود جذب کند، آن هم یک عنوان‌نویسی منحصربه‌فرد است. هر چه در عنوان‌نویسی مهارت بیشتر و وسواسی‌ات بیشتری به خرج دهید میزان موفقیت شما و دیده‌شدن بیشتر می‌شود.

تحلیل رقبا

امروزه کمتر پیش می‌آید که محصولی بی‌رقیب باشد و شما بخواهید آن را بفروشید. شما اگر بخواهید به بیابان بروید و محصولی را بفروشید می‌بینید که یک نفر قبل از شما در آن جا هست و دارد همان محصول را می‌فروشد.

پس بنابراین باید رقیب خود را کامل آنالیز کنید و ببیند تفاوت محصول شما با محصول رقیبتان چیست؟ و اگر ویژگی برتری نسبت به رقیبتان دارید روی آن ویژگی تمرکز کنید تا همه‌جا از ویژگی محصول شما پر شود. اگر ویژگی برتری خاصی ندارید می‌توانید تمرکزتان روی خدمات محصول خود بذارید و کیفیت خدمات خود را افزایش دهید.

انواع تبلیغ‌نویسی‌ها کدام‌اند؟

  • کپی رایتینگ برند
  • کپی رایتینگ رسانه‌های اجتماعی
  • کپی رایتینگ سئو
  • کپی رایتینگ ایمیل

تبلیغ‌نویسی پیشرفته

 

چگونه یک تبلیغ حرفه‌ای بنویسیم؟

تا اینجا با تبلیغ‌نویسی و ویژگی‌های آن متوجه شدیم، اما وقت آن شده است یک‌قدم به بالاتر بگذاریم و به بررسی و نحوه یک تبلیغ‌نویسی پیشرفته بپردازیم. سعی می‌کنیم مطالب این قسمت را ساده و گیرا و مرحله‌به‌مرحله توضیح بدهیم تا بتوانید به یک تبلیغ نویس حرفه‌ای تبدیل شوید یا اگر خودتان محصولی دارید یا صاحب کسب‌وکاری دارید بتوانید یک تبلیغ عالی بنویسید و فروشتان را افزایش دهید.

با درنظرگرفتن و رعایت تمامی موارد بالا شما باید بتوانید به سه سؤال اصلی پاسخ دهید. هر چه‌بهتر بتوانید به‌خوبی جواب این سه سؤال را بدهید به همان میزان هم فروشتان افزایش خواهد یافت.

نویسندگی در تبلیغ نویسی

  1. چرا باید بخرم؟

ریشه همه خریدها احساسات می‌باشد. همه ما خریدی را انجام می‌دهیم که بتوانیم لذت بیشتری را دریافت کنیم یا اینکه از دردی بکاهیم.

به طور مثال: همه ما توانایی خوابیدن بر روی زمین داریم؛ اما چرا همیشه به دنبال یک تشک نرم‌تر یا تختخواب بهتر می‌گردیم؟ برای اینکه بتوانیم خواب بهتری را تجربه کنیم، زمانی که خواب بهتری داشته باشیم صبح باانرژی بیشتر و احساس بهتر از خواب بیدار می‌شویم و روز بهتری را تجربه می‌کنیم.

احساس خوب به سه دسته تقسیم می‌شود:

احساس خوب فردی: در این نوع از خرید فقط حس خوب خودمان مهم می‌باشد.

احساس خوب ارتباطی: در این احساس ما به فکر دیگران و عزیزانمان هستیم و خریدی را برای خانواده یا دوستان می‌کنیم.

احساس خوب اعتباری: اصولاً زمانی این خرید را انجام می‌دهیم که بتوانیم حس برتری نسبت به دیگران داشته باشیم.

 

  1. چرا از شما بخرم؟

در پاسخ به این سؤال هر چه جواب قانع‌کننده‌تری داشته باشید میزان احتمال خرید از شما بیشتر خواهد شد.

به طور مثال اگر خودتان تولیدکننده محصولی هستید حتماً ذکر کنید که محصول مستقیم پس از تولید به دست شما می‌رسد و قیمت ارزان‌تری نسبت به‌جای دیگر تهیه می‌کنید. اما اگر تولیدکننده هم نیستید جای نگرانی وجود ندارد، می‌توانید از فرمول ساخت ادعا در تبلیغ‌نویسی کمک بگیرید.

شما با بهره‌گیری از فرمول ساخت ادعا می‌توانید به‌راحتی توجه مخاطب خود را جلب کنید و محصول خود را به فروش برسانید. قبل از استفاده از این فرمول باید از انگیزه خرید مخاطب آگاهی کامل پیدا کنید، زیرا شما باید بدانید محصول شما کدام یک از مشکلات مخاطب را رفع می‌کند. فرمول ساخت ادعا به شرح زیر است:

  • شناسایی مشکل مخاطب
  • پیشنهاد راه‌حل
  • ادعای تمایز راه‌حل
  • توجیه قیمت

 

  • شناسایی مشکل مخاطب:

در وهله اول یک کاغذ خودکار بردارید و روی آن بنویسید که محصول شما چه مشکلی از مخاطبتان را حل می‌کند؟ کمی تمرکز کنید و به این فکر کنید که مشکل مخاطب شما چیست؟ آن‌ها را روی برگه بنویسید، بتوانید هرچه بیشتر بنویسید راحت‌تر متوجه مشکلات آن‌ها خواهید شد و می‌توانید تبلیغ بهتری بنویسید.

به طور مثال: فکر کنید شما یک محصول آموزشی در مورد مهارت‌های ارتباطی دارید.

چگونه ریشه مشکلات را شناسایی کنیم؟

با پرسیدن سؤال‌های درست و رسیدن به جواب مناسب

چرا به مهارت ارتباطی نیاز دارید؟

  • چون بتوانم با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار کنم

چرا می‌خواهید با دیگران ارتباط کنید؟

  • چون بتوانم دایره ارتباطم را گسترش بدم و با افراد بیشتری آشنا شوم
  • چون می‌خواهم با شخص خاصی آشنا شوم

چرا می‌خواهید با افراد بیشتر آشنا شوید؟

  • چون می‌خواهم از تجربه آن‌ها برای پیشبرد کار و اهدافم استفاده کنم
  • چون علاقه‌ای نسبت به شخصی پیدا کردم؛ اما نمی‌توانم به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنم.

شما می‌توانید با سؤال‌های درست ریشه مشکلات را پیدا کنید و با کمی تامل یک متن تبلیغاتی جذاب بسازید؛ مانند مثال زیر

با این محصول آموزشی همه را مجذوب خود کنید و با همه ارتباط برقرار کنید

با کسب مهارت‌های این محصول ارتباط‌های قوی بسازید و به جایگاه بهتری در کار و زندگی برسید.

  • پیشنهاد راه‌حل:

در این مرحله تمامی پیشنهادها برای حل‌شدن مشکلات را بیان کنید.

  • ادعای تمایز راه‌حل ما:

در این قسمت باید توضیح دهید که چرا محصول یا خدمات شما از راه‌حل‌های دیگران بهتر و برتری دارد، برای این کار باید ویژگی‌های محصولتان را به مزایا تبدیل کنید.

به طور مثال: فکر کنید شما صاحب کسب‌وکار یک مبل‌فروشی هستید

ویژگی‌های محصول: پارچه نخی – استفاده شده از چوب مناسب – عرض 50cM

مزایا محصول: این مبل را به‌تنهایی می‌توانید حمل کنید و حتی می‌توانید در مکان‌های کوچک از آن استفاده کنید

این مبل با استفاده از چوب‌های مناسب به‌گونه‌ای طراحی شده که دیگر دلتان نمی‌خواهد به تختخوابتان بروید.

  • توجیه قیمت:

در این محصول شما بایدنشان دهید که ارزش محصولی شما خیلی بیشتر از مبلغی است که شخص می‌پردازد!

یکی از کاربردی‌ترین این روش تأکید بر سود دریافتی مخاطب است.

اگر بخواهیم همان مثال مبل را در نظر بگیریم می‌توانید توضیح دهید که شما با خرید این مبل دیگر لازم نیست مبلغ اضافه‌ای برای پرداخت تختخواب بدهد یا به‌خاطرداشتن جنس عالی احتیاج به تعویض هرچند ماه یک‌بار مبل نیست.

چرا الان بخرم؟

  1. چرا باید الان بخرم؟

اگر همهٔ موارد بالا را به‌خوبی انجام داده باشید و توانسته باشید مخاطب را قانع به خرید کرده باشید؛ اما این مرحله رو انجام ندهید تمام زحمات شما از بین خواهد رفت.

اگر نتوانید مخاطب را مجاب کنید که خریدشان را در همان لحظه انجام دهند آن‌ها خریدشان به روزهای آتی موکول می‌کنند و تنها فقط 10 درصد مردم دوباره به آن صفحه محصول باز می‌گردند و 90 درصد دیگر کلاً به فراموشی می‌سپارند یا از جای دیگری تهیه خواهند کرد.

با استفاده از روش و تکنیک‌های زیر می‌توانید مخاطب را ترغیب کنید تا محصول شما را در همان لحظه انجام دهد.

تغییر قیمت:

می‌توانید اعلام کنید که به‌مرورزمان یا بعد از گذشت مدتی قیمت شما نسبت به قیمت روز افزایش خواهد یافت.

اتمام موجودی:

می‌توانید این مورد را هم ذکر کنید که موجودی شما از آن محصول در انبار کم است و به‌زودی تمام خواهد شد. ذات انسان به‌گونه‌ای است که دوست ندارد چیزی را از دست دهد.

ترغیب غیرمستقیم:

در این روش باید مخاطب را وادار به تصمیم‌گیری کند.

تصمیم با شماست – امروز اقدام نکنید ضرر می‌کنید.

پیشنهاد ویژه:

برای مخاطبتان یک مزیت ایجاد کنید.

در صورت خرید این محصول یک کد تخفیف 20 درصدی خواهید گرفت،

با خرید این محصول از ما یک هدیه دریافت کنید.

افزودن خدمات رایگان:

خدماتی را به صورت پیشنهاد ویژه به مخاطبانتان ارائه دهید:

  • آموزش رایگان
  • نصب رایگان
  • ارسال رایگان

حتی می‌توانید محدودیت زمانی یا تعدادی هم برای ترغیب بیشتر ایجاد کنید.

مانند:

  • با خرید بالای N مقدار تومان ارسال رایگان خواهید داشت
  • ارسال رایگان محصول تا هفته آینده تمدید شد

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده است نکات طلایی و بسیار حرفه‌ای را برای تبدیل شدن به یک تبلیغ نویس حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم، اما برای اینکه بخواهید به یک تبلیغ نویس حرفه‌ای شوید آموزش بخشی از راه است قسمت اصلی فقط تکرار و تکرار و تمرین است. پس سعی کنید هرروز چند کو تاه اما مستمر تمرین داشته باشید تا بتوانید نتیجه عالی را کسب کنید.

نوشته شده توسط : عباس ناظری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی بهارسئو