سئو ویدیو

تاثیرات شگفت انگیز سئو ویدیو بر روی سایت + 10 نکته برای بهبود آن

سئو ویدیو به صورت خلاصه به معنی بهینه سازی ویدیو برای ایندکس شدن و رتبه بندی در نتایج صفحات گوگل برای کلمات مرتبط جستجو شده هست. روش‌های مختلفی وجود داره برای دادن شانس بیشتری به ویدیو شما برای نمایش در رتبه بندی صفحات گوگل وجود دارد که در این مطلب به طور مفصل به این روش‌ها و چگونگی انجام آنها می‌پردازیم.

در عصر تاریک اینترنت، فایل‌های ویدئویی باید به طور کامل در دستگاه کاربر دانلود می‌شد تا بتوان آنها را مشاهده کرد. امروزه، فناوری استریم  این اجازه را می‌دهد تا ویدیوها در تکه‌های کوچکی که برای پخش در مرورگر کاربر آماده هستند، ارائه شوند که دسترسی و پخش آنلاین ویدیو را برای عموم راحت‌تر می‌کند.

مزایای داشتن محتوای ویدیویی در وب سایت شما معمولاً بیشتر از کاهش عملکردی هست که به صفحه شما اضافه می‌شود. اگر محتوای ویدیوی شما ارزشی برای کاربر ندارد، شما فقط منابع خودتان را هدر می‌دهید. در چنین مواردی، افزایش عملکردی که از حذف کلی ویدیوها می‌گیرید ممکن است برای شما مفیدتر باشد.

از محتوای چند رسانه ای استراتژیک استفاده کنید تا بازدیدکنندگان جدید را تحت تأثیر قرار دهید. به طور منظم تمام محتوای چند رسانه ای خود را مجدداً ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که هر عنصر وب سایت شما هدفی را دنبال می کند.

همه ویدیو‌ها می‌توانند در نتایج ویدیویی(Videos) گوگل نمایش پیدا کنند ولی همه آنها نمی‌توانند در قسمت همه(All)  نتایج گوگل نمایش پیدا کنند.
بدست آوردن رتبه در قسمت همگانی گوگل وابستگی زیادی به اعتباد دامنه، توجه صفحه به ویدیو و چگونگی رتبه بندی آن برای نتایج ویدیویی دارد.
پیشنهاد مجموعه بهارسئو به شما این هست که برای نمایش ویدیو خود روی نتایج همگانی گوگل زیاد تمرکز نکنید و به جای آن روی دیده شدن در نتایج ویدیویی گوگل و داشتن رتبه یا رنک بالاتر در آنجا تمرکز کنید.

10 نکته برای بهینه کردن سئو ویدیو در نتایج جستجو

 

1 – انتخاب پلتفرم مناسب برای آپلود ویدیو

برای انتخاب پلتفرم برای آپلود کردن ویدیو‌های خود در آن، باید ببینید که چرا می‌خواهید ویدیو شما رتبه بگیرد؟ آیا شما می‌خواهید که ویدیو شما برای شما بازدید کننده به سایت شما بفرستد یا می‌خواهید که برند خود را به بقیه بشناسانید؟

اگر می‌خواهید که برند شما شناخته شود، پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، ویمئو و آپارات گزینه‌های مناسبی هستند و روش کار کردن پلتفرم‌های ویدیویی به صورتی هست که وقتی ویدیو شما ایندکس میشه، بیشتر ترافیک به سمت پلتفرم میره تا به وبسایت شما و این ممکنه که بازدید کنندگان احتمالی سایت شما در ترافیک‌های رقابتی گم شوند. مثل ویدیو‌های پیشنهادی که این پلتفرم‌ها بعد از پایان یک ویدیو به کاربر نمایش می‌دهند.

اگر می‌خواهید که ترافیک بیشتری به سمت سایت خود بیارید که نرخ تبدیل (Convertion) بازدیدکنندکان سایت خود را بالا ببرید، پیشنهاد ما به شما استفاده از هاست‌های اختصاصی ویدیو هست.

آپلود کردن ویدیو در هاست وبسایت خودتان به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود چون در آینده برای شما مشکلاتی مانند افت سرعت سایت که فاکتور خیلی مهمی برای رتبه بندی هست میشود.‌‌ بهتر هست که یک هاست دانلود خریداری کرده و ویدیو‌های خود را در آنجا آپلود کنید.

رونوشت کنار ویدیو

2 – داشتن رونوشت کنار ویدیو

به متنی که همراه ویدیو قرار می‌گیرد رونوشت ویدیو می‌گویند.
پیشنهاد می‌کنیم که تمامی و یا بخش‌های مهم ویدیو خود را به صورت متنی، زیر ویدیو خود قرار دهید. این کار نه تنها محتوای ویدیو را برای کاربران قابل دسترس‌تر می‌کند، بلکه به ربات‌های جستجوگر گوگل کمک می‌کند که از محتوای ویدیو شما با خبر شوند و متن آن را هم ایندکس کنند.

نوشتن محتویات ویدیو باعث میشود که محتوای صفحه شما بیشتر شود و به این معنی هست که محتوای بیشتری برای ایندکس شدن وجود دارد. داشتن رونوشت برای ویدیوهای طولانی که توجه اصلی صفحه هم هستند از اهمیت بالایی برخوردار هست چونکه تاثیر بسزایی روی رتبه بندی در صفحات گوگل خواهد داشت.

3 – داشتن تصویر بندانگشتی (Thumbnail) جذاب و مناسب

thumbnail یا تصویر بندانگشتی چیزی هست که دیگران وقتی ویدیو شما ایندکس شده باشد می‌بینند. به همین دلیل نقش بسیار مهم و تاثیر زیادی بر این‌که روی ویدیو شما کلیک بشه یا نه دارند.

به تصویر بندانگشتی ویدیو مثل جلد یک کتاب نگاه کنید. این تصویر باید زیبا، مرتبط، متقاعد کننده و جذاب باشد. استفاده از تصاویر بندانگشتی خوب میتواند تاثیر فوق العاده ای بر روی نرخ کلیک(CTR) شما داشته باشد.

بهتر است تصاویر بندانگشتی باکیفیت و جذاب باشند و یک شخص یا فردی در آن باشد. بسیاری از برند‌های بزرگ برای ساخت تصویر بندانگشتی خود وقت و هزینه سرمایه گذاری می‌کنند و این نشانگر اهمیت بالای این موضوع هست.

تصویر بندانگشتی از عنوان ویدئو مهم‌تر هست چون‌که تعیین می‌کند که آیا مردم روی آن کلیک می‌کنند یا نه.

برای مثال در تصویر زیر من سرچ کردم اسکی روی آب و واضح هست که نتیجه دوم توجه من رو جلب کرده چون یک شخصی را نمایش می‌دهد که مشغول کاری هست که من آن را جستجو کردم و نتایج دیگر زیاد جذاب و فریبنده نیستند.

داشتن تصویر بندانگشتی

نکته دیگری که باید  به آن دقت کنید این هست که گوکل ویدیو‌های بدون تصویر بندانگشتی را ایندکس نمی‌کند. در این مواقع اگر گوگل به فایل ویدیو شما دسترسی داشته باشد با انتخاب صحنه ای از ویدیو برای تولید تصویر بندانگشتی اقدام می‌کند و اگر موفق نشود تصویر را خودش ایجاد کند و شما هم تصویری انتخاب نکرده باشید، ویدیو شما ایندکس نخواهد شد، بنابراین انتخاب یک تصویر مناسب برای ویدیو و سئو آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

4 – توجه به عنوان و توضیحات ویدیو

همانطور که عنوان و توضیحات در یک مقاله یا پست وبلاگ روی سئو آن تاثیر دارد، عنوان و توضیحات روی سئو ویدیو شما هم تاثیر دارد.
برای داشتن عنوان و توضیحات مناسب بهتر است که درمورد کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود تحقیق کنید و آنها را در توضیحات و عنوان خود استفاده کنید، که مطمئن شوید که کلماتی که زیاد جستجو می‌شوند و مردم دنبال آنها هستند را مورد هدف قرار می‌دهید.

اطمینان حاصل کردن از استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات ویدیو یکی از روش‌های موثر برای دیده شدن ویدیو شما در نتایج جستجو هست، فقط دقت داشته باشید که توضیحات و عنوان را فقط پر از کلمات کلیدی نکنید! از خودتون بپرسید آیا این توضیحات قابل کلیک هست؟ آیا جذاب هست؟
عنوان و توضیحات باید جذاب قابل کلیک و شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند.

 

5 – گذاشتن ویدیو در صفحه ای سئو شده با موضوع مرتبط

نمیتوان به تنها سئو کردن ویدیو خود برای دیده شدن در  صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اتکا کرد. اگر صفحه‌ای که ویدیو را در آن قرار داده‌اید اصول سئو در آن رعایت نشده باشد و محتوای خوبی نداشته باشد، ربات‌های گوگل زحمت جستجو و خزیدن آن صفحه را به خودشان نمی‌دهند در نتیجه ویدیو شما دیده نمی‌شود.

اگر می‌بینید که ویدیو شما رتبه نمی‌گیره، ممکنه بخاطر این باشه که صفحه شما خوب نیست و نیاز به بهبود و بهینه شدن دارد. صفحه‌‌ای که ویدیو در آن قرار می‌گیرد باید مرتبط و برای سئو بهینه شده باشد تا خود صفحه بتواند تا جای ممکن رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کند.

مقاله و ویدئو مرتبط

گرفتن رتبه در نتایج جستجو به روش‌های طبیعی کار چالش برانگیزی هست ولی اگر شما به تولید محتوای با کیفیت ادامه دهید و نکات سئو تکنیکال را رعایت کرده باشید، رتبه شما خود به خود بالا میرود.

نکته قابل توجه دیگر این هست که موضوع ویدیو با موضوع صفحه ای که ویدیو را در آن قرار میدید مرتبط باشد. اگر صفحه نامرتبط با موضوع ویدیو باشد، شانس رتبه گرفتن آن در نتایج جستجو خیلی پایین میاد.

 

6 – ویدیویی که می‌خواهید رتبه بگیرد را بالای  صفحه بذارید

ربات‌های خزنده گوگل در هر صفحه حداکثر یک ویدیو را ایندکس می‌کنند. اگر شما در صفحه خود چندین ویدیو دارید، باید ویدیویی که می‌خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود را بالاتر از همه بذارید. چون ربات‌های گوکل بعد از ایندکس کردن اولین ویدیو، به ویدیو‌های دیگر توجهی نمی‌کنند.

دقت داشته باشید که اگر شما به طور خاص می‌خواهید روی تنها یک ویدیو بهینه سازی‌های سئو را انجام بدهید، داشتن چندین ویدیو در صفحه ایده چندان خوبی نیست. متمرکز نگه داشتن صفحه حول محور آن یک ویدیو از بدست آوردن توجه لازم برای آن  اطمینان حاصل می‌کند.

 

7 – ویدیو را به مرکز توجه صفحه تبدیل کنید

صفحات زیادی هستند که ویدیو در آنها مخفی هستند یا باید چندین بار اسکرول‌ کنیم تا به ویدیو برسیم و این باعث دیده نشدن ویدیو توسط افراد بیشتری میشه چون اکثر افراد نمیخوان که به شکار ویدیو بروند و ربات‌های گوگل هم از این قضیه مستثنا نیستند.

ربات‌های گوگل معمولا ویدیو‌هایی که زیر لایه‌ای مخفی شده‌اند یا خیلی پایین در صفحه قرار دارند را ایندکس نمی‌کنند و این دیده نشدن، شانس کمتر برای ایندکس شدن ویدیو شماست.

 

8 – از یک ویدیو در چندین صفحه استفاده نکنید

استفاده از یک ویدیو در چندین صفحه، مثل تنیس بازی کردن در برابر خودتون هست.
اجتناب کردن از این کار مهمه، چون رقابت کردن با خودتون در این زمینه غیرمنطقی به نظر میاد.

اگر صفحه و ویدیو شما مرتبط به هم هستند و میخواهید که مطمئن شوید که ویدیو شما در نتایج گوکل رتبه می‌گیرد، دلیلی برای استفاده از این ویدیو در صفحه‌ای دیگر از سایت خودتون وجود ندارد.

 

9 – برای تبلیغ ویدیو خود فقط به سئو متکی نباشید

باید در نظر داشته باشید که سئو خیلی قابل اعتماد نیست و گوگل همواره درحال آپدیت کردن و تغییر الگوریتم‌های خودش هست و تنها اتکا کردن به ربات‌های گوگل برای رتبه بندی ویدیو شما کافی نیست و تضمینی برای جذب بازدید کننده برای ویدیو شما ندارد.

اگر واقعا به دنبال دریافت کلیک و بازدید روی ویدیو خود هستید می‌توانید در تبلیغات ویدیویی سرمایه گذاری کنید،  که می‌تواند به صورت پارتنری یا پولی باشد.

تبلیغ ویدئو

10 – ویدیو نرخ تبدیل را بالا میبرد

در یک مطالعه، HubSpot نشان داد که احتمال خرید افراد پس از مشاهده ویدیوهای محصول، تقریبا دو برابر بیشتر است. این یک شاخص عالی برای شما است که بتوانید بازاریابی ویدیویی را در استراتژی سئوی خود برای افزایش فروش بگنجانید.

 

در پایان به نکاتی اشاره خواهیم کرد که رعایت آنها باعث میشود که در آینده به مشکلات و خطاهای احتمالی که ممکن هست برای ویدیو‌های شما پیش بیاید برنخورید:

 

1 – ویدیو باید در یک صفحه ایندکس شده قرار بگیرد.

2 – ویدیو باید عرض بین 140 تا 1080 پیکسل و ارتفاع 140 پیکسل یا بیشتر داشته باشد و باید حداقل یک سوم عرض صفحه باشد و از عرض صفحه بزرگ‌تر نباشد.

3 – داشتن تصویر بندانگشتی مناسب از موارد پر اهمیت برای یک ویدیو هست.

4 – ویدیو باید قابل رندرشدن توسط ربات‌های گوگل باشد و مخفی نباشد.

5 – ویدیو باید داخل همان صفحه که قرار دارد پخش بشود نه در صفحه ای دیگر.

6 – فرمت فایل ویدیو باید از فرمت های ساپورت شده باشد. برخی از فرمت‌های ویدیویی مناسب برای وب از قبیل موارد زیر می‌باشد:
MP4 – MOV – WMV – WebM – AVI – FLV – MKV – MTS

پیشنهاد می‌کنیم از فرمت MP4  استفاده کنید به دلیل این‌که این فرمت توسط تمامی مرورگرها ساپورت میشود و هیچ مشکلی ازقبیل ساپورت نکردن و ناتوانی در پخش ویدیو برای شما پیش نخواهد آمد.

7 – ویدیو شما باید در تمامی منابع مانند سایت مپ، تگ‌های HTML، تگ‌های متا، و داده‌های ساختار یافته دارای یک عنوان، لینک تصویر بندانگشتی و لینک ویدیو ثابت باشد.

به عبارتی باید در تمامی منابع نام برده شده از یک لینک ثابت استفاده کنید و عناوین و URL های آنها متفاوت نباشد.

8 – ویدیو باید موضوع مهم صفحه باشد و اهمیت آن مشخص باشد.
برای نشان دادن اهمیت یک ویدیو در صفحه باید سایز مناسب ویدیو را رعایت کرد و ویدیو را در قسمت بالایی صفحه خود قرار بدهید که بدون اسکرول کردن یا حداکثر با یک اسکرول ویدیو قابل دیدن باشد.

 

نتیجه گیری

امروزه نمیتوانیم در اینترنت جستجو کنیم و چشم ما به ویدیویی نخوره و این امر باعث شده که سئو ویدیو و بازاریابی ویدیویی به یکی از مهمترین روش‌های جذب بازدید کننده و مشتری احتمالی تبدیل شود.

در این مقاله یاد گرفتیم که چه نکاتی را باید برای سئو شدن ویدیو رعایت کنیم و با انجام چه کارهایی شانس دیده شدن وبسایت شما در بستر اینترنت بیشتر خواهد شد که منجر به افزایش ترافیک سایت شما بشود.

 

 

 

1 در مورد “تاثیرات شگفت انگیز سئو ویدیو بر روی سایت + 10 نکته برای بهبود آن”

  1. سیدعلیرضا مصطفوی

    ممنونم از مقاله عالی شما
    بهار سئو یه منبع عالیه واسه سایت های آموزشی درباره سئو سایت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی بهارسئو